La Càtedra UNESCO de Direcció Universitària forma directius en gestió universitària a Haití

La Càtedra UNESCO de Direcció Universitària (CUDU) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), participa en un programa de formació en gestió universitària a les principals institucions d’educació superior d’Haití. En el programa, coordinat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), hi participen també la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Harvard i la California State University, dels Estats Units, i el Consorci d’Universitats Laval d’Ottawa, de Moncton i de Sherbrooke, del Canadà. Així mateix, compta amb el suport de la Fundació “Obra Social La Caixa”, l’ Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo i Open Society Foundations.

L’objectiu d’aquest programa, que s’adreça a equips directius d’universitats públiques i privades d’Haití, és formar als participants en el context dels nous corrents en gestió d’universitats, dotar-los de competències pràctiques que els permetin adaptar-se a la transformació de l’ensenyament superior en les institucions per a les quals treballen i tutelar la posada en marxa de projectes de canvi dins l’àmbit d’aquestes universitats.

El programa, que es va iniciar el febrer, s’estructura en quatre blocs temàtics vinculats als aspectes més importants de la gestió universitària: les polítiques i l’orientació, la missió de la universitat, la direcció i les eines de gestió, i el futur de les universitats.

A partir d’aquests blocs s’han traçat un total de vuit mòduls de formació sobre gestió estratègica, gestió de l’ensenyament, de la recerca i el doctorat, dels serveis universitaris, gestió financera i pressupostària, de recursos humans i de les TIC. El darrer mòdul, que clourà el programa el proper mes d’octubre, se centrarà en el context en que es mouen les universitats modernes en la societat del coneixement. Aquest mes de maig la CUDU ha impartit les sessions sobre els models de finançament i de gestió pressupostària, les polítiques i la gestió dels recursos humans als sectors públic i privat, així com les competències en direcció i lideratge. Hi han participat un total de 40 persones, entre rectors, vicerectors, directors de centres docents i administradors.

En el decurs de tot el programa formatiu els participants han d’idear, planificar i elaborar un pla d’acció individual que presentaran en la darrera sessió, orientat a millorar el funcionament de les respectives institucions en les quals treballen.

La majoria de seminaris es realitzen a la seu de l’Université d’État d’Haití, excepte el quart que tindrà lloc a Barcelona, del 18 al 22 de juny, i en el qual els equips directius de les universitats haitianes que hi participen visitaran algunes universitat catalanes, entre elles la UPC, per conèixer de prop alguns exemples concrets de gestió universitària.